Paryż, rzeźba "Le grand Toscano" (Paris, "Le grand Toscano")

LOKALIZACJA: Francja (France)

AUTOR: Igor Mitoraj

Lokalizacja/Adres: 1-7 cours Valmy, przed budynkiem biurowym KPMG, dzielnica La Défense, Paryż

Data powstania: 1983 r., odsłonięcie 2000 r.

Dane techniczne: brąz, wys. 292 cm; cokół

Opis

Olbrzymia głowa męska o klasycznym profilu, ujęta w typowej dla artysty formule fragmentarycznej, sugerującej uszkodzenie starożytnego odlewu. Brązowe rzeźby Mitoraja, nawiązujące w formie do sztuki antycznej, tytułami zaś do kultury i mitologii klasycznej lub ogólnych skojarzeń włoskich, zdobią liczne miejsca publiczne i budowle na całym świecie. Lubiane właśnie z powodu owych aluzji, tradycyjnego szlachetnego materiału, ale też przeważnie cenione za wysoką klasę rzemiosła rzeźbiarskiego stały się powtarzalnym składnikiem dekoracji miejskiej. Szczególnie często znajdują się w sąsiedztwie chłodnej architektury biurowej późnego modernizmu, z którą kontrastują swym pozornym tradycjonalizmem. „Terapeutyczną” funkcję rzeźb Mitoraja w takich miejscach znakomicie ujął amerykański krytyk Donald Kuspit: „to niejako ożywienie klasycznego ducha w warunkach współczesnego nieuduchowienia i upadku na duchu”.

Na ogromnych przestrzeniach esplanady nowej dzielnicy biurowej Paryża, La Défense, znajduje się wiele rzeźb znanych artystów współczesnych. W 2000 r. ustawiono tam w trzech różnych punktach dzielnicy dzieła Mitoraja z brązu, także najnowsze: Ikar i Ikaria. Inicjatorem tej realizacji był paryski marszand Jean-Gabriel Mitterand, którego Galeria JGM zajmuje się promocją i sprzedażą prac Mitoraja. Zdaniem Joanny Sitkowskiej-Bayle „odlane z brązu sylwetki, ułomne i okaleczone, lecz nie pozbawione sugestywności i siły, stanowią swoisty kontrapunkt dla perfekcyjnie wytyczonych linii wieżowców (...). Wznoszą się one na tle gładkich fasad budynków niczym rozbitkowie, którym przyszło osiąść w obcej krainie”.

 J. Sitkowska-Bayle, Mitoraj na Défense, „Art & Business”, 2000, nr 11, s. 25-27.

Autor opracowania

Andrzej Pieńkos